WYMIANA PŁYNÓW

Okresowa wymiana płynów eksploatacyjnych, to podstawa użytkowania samochodu. Zaniedbanie może nie tylko doprowadzić do poważnych awarii, ale w niektórych przypadkach zagraża bezpieczeństwu podczas jazdy.

OLEJ W SKRZYNI BIEGÓW

  • W manualnych przekładniach najczęściej wymieniamy go co 40 do 60 tysięcy kilometrów. Przy automatycznych jest różnie i zależy od samochodu. Niekiedy oleju się nie wymienia wogóle, a jedynie dolewa. Zaleca się ściśle przestrzegać założonych przez producenta okresów kontroli poziomu oleju w serwisie.

PŁYN HAMULCOWY

  • Trzeba wymieniać go co dwa lata.
  • Płyn hamulcowy posiada właściwości higroskopijne, czyli pochłania wilgoć z otoczenia. Jeśli będzie jej zbyt dużo, (dopuszczala wartość to 3%) znacznie obniży się temperatura wrzenia płynu. Może to doprowadzić do jego zagotowania i znacznego zmniejszenia skuteczności hamowania.
  • Zbyt duża zawartość wody w płynie hamulcowym powoduje również korozję elementów układu hamulcowego – stalowych przewodów hamulcowych, cylinderków, zacisków, odpowietrzników.
  • Nietrudno poznać, że płyn musi być wymieniony. Stara ciecz zmienia kolor z brązowo-żółtego na szary. Podczas każdego przeglądu okresowego w serwisie dobrze jest sprawdzić, jaka jest zawartość wody w płynie.

PŁYN CHŁODNICZY

  • W przypadku nowych samochodów producenci nie określają czasu jego wymiany.
  • Robi się to, jeśli temperatura krzepnięcia jest zbyt wysoka. Co kilka lat – najlepiej co trzy – warto jednak wykonać tę operację, gdyż oprócz posiadania właściwości chłodzących silnika, smaruje on elementy układu chłodniczego – pompę wody i w niektórych autach, dodatkowe pompy wspomagające przepływ płynu.
  • Pojemność układu chłodzenia w różnych samochodach waha się od 4 do 10 litrów.

PŁYN WSPOMAGANIA KIEROWNICY

  • To w zasadzie olej o specyficznych właściwościach – nie pieni się, odporny jest na działanie wysokich temperatur, ma dobre właściwości smarne.
  • W zależności od samochodu, powinno się go wymieniać co kilka lat lub tylko dolewać. Reguły nie ma.

PŁYN DO SPRYSKIWACZY

  • Wyróżniamy dwa rodzaje: zimowy i letni.
  • Na wiosnę, powinniśmy zużyć ten pierwszy i do zbiornika wlać letni. Lepiej usuwa on tłuste plamy, powstałe w wyniku rozbijania się o szybę owadów. Ma tez ładniejszy zapach, co jest ważne, jeśli jeździmy przy otwartych oknach – nie czuć mocnej woni alkoholu, jak przy płynie zimowym.
  • Umów się już dziś w naszym serwisie na wymianę płynów: 665111762, 665111754, 605111008
Prawa autorskie © 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.